lördag, juli 14, 2007

*spoiler* Harry Potter och Fenixordern

Saker jag störde mig grymt på:
1. Cho Chang fick ta skulden för att skvallra på DA och sedan försöker de mildra den skulden med att påstå att hon tagit veritaserum! Så gick det ju inte alls till!!
2. Harry ger profesian till Lucius och det är han som tar sönder den. Helt fel!
3. Firenze! Var är han? *snyft*
4. Scenen mellan Harry och Bellatrix (och lite Voldemort) där de får det att verka som att Harry skulle kunna döda henne fast det är tydligt i böckerna att han knappt fick in en enda träff mot henne.

Saker jag stör mig på men inte lika illa som de här ovanför:
1. Lily Evans var inte med alls och försvarade Snape i "minnessåll-scenen" som inte ens var en minnessåll-scen längre och Snape kastade inte iväg massa brukar efter Harry efteråt.
2. Harry kastade inte runt Dumbledores saker i slutet och var angst-ungen som han är i böckerna.
3. De tog bort nästan allt slagsmål mellan dödsätarna och ungarna i mysterieavdlningen och alla rummen som är där. Jag ville se Ron attackeras av tentackelhjärnor och dödsätare bli tidsvändariserade jue.
4. Graup var betydligt mer ondsint än sådär och Hermione tyckte inte alls om honom även fast han kom ihåg henne.

Saker jag myser åt och älskar:
1. Unga Snape är skitsnygg! Riktigt sådär "damn his hot gimme gimme gimme NOW DAMN IT!"-hawt!
2. Snape är med massor i filmen! Squee!
3. Ginny som kastar avundsjuka blickar på Cho hela tiden. Foreshadowing ftw.
4. Luna! What can I say! Perfect. Och jag vidhåller fortfarande att hon och Harry skulle bli ett perfekt par.
5. Flitwicks "yes!"-gest när tvillingarna flyger från skolan. To die for!
6. Snape som bokstavligt talat drar med sig Harry ner till fängelsehålan. Det väckte trevliga slash-associationer till liv.. hum hum *dregglar lite men hoppas att det inte märks*

Saker jag stör mig på biograf-besökare och personal:
1. Prassel med påsar!
2. Prat i biosalongen! Borde vara dödsstraff på det!
3. Anställd som fräser att det inte är nått efter eftertexterna och att han vill gå hem så det är bäst vi går. *blänger på puckot* Ja jag tycker om att sitta kvar i eftertexterna eftersom jag anser att man ger credit till alla som jobbat med filmen genom att göra så!

Helhet: Bra film. Inte lika bra som trean (som fortfarande är min favorit trots att de förstört Hermiones hår) Kändes lite påskyndad och hoppade lite för mycket mellan känslorna för att man skulle kunna hänga med. Jag tänker på de snabba klippen mellan "åh angst jag har sådan angst-Harry" och "hihi nu säger vi nått kul så att alla skrattar"-scenerna. Som helhet dock en bra film och jag förstår att de tog bort mycket även om det är tråkigt.

Inga kommentarer: