måndag, juni 04, 2007

Tenta-news

Jag har gjort tentan och det gick käpprätt åt skogen. Hur vet jag det? Jag kunde inte frågorna alls. That's right inte någon av dem praktiskt taget. Why you ask me? Jo för att det var frågor som "Hur många människor fanns det i Sverige på 1570-talet?" och "Vilken kung levde samtida med Gustav III?"
Jag vill påpeka att jag har läst dryga 1000 sidor till den här tentan och hur är det då meningen att jag ska kunna det där? Jag kan den agrara revolutionen och skiftesreformer, jag kan redogöra för kvinnans situation och rättigheter praktiskt taget genom hela 1500-1800-talet, jag kan prata om ideologier och trosuppfattningar, jag kan berätta om Gustav III's leverne och med honom upplysningen som han var så emot, jag kan redogöra för franska och amerikanska revolutionen och Napoleons era och jag kan berätta och analysera kring hur lagen då skiljer sig från lagen vi har idag (främst utifrån 1734 års lag)... men füü mig jag kan inte berätta exakt hur många människor det fanns i Sverige på 1570-talet och jag kan heller inte prata om en specifik furste i Europa som nämnts i förbifarten i en bok. Usch jag borde brännas på bål som en häxa (häxbränningarna kan jag också massor om!)

När jag insåg att det här kommer inte att gå så satte jag mig och skrev i ca 45 minuter en utläggning om varför den här tentan inte ger mig något i min framtida roll som lärare, gav exempel på vilka frågor som hade varit mer utvecklande och förklarade att på gymnasiet måste elever kunna reflektera och analysera för högre betyg men på universitet måste vi bara rapa fakta och var ligger logiken i det? Sedan lämnade jag in det och de får säga vad de vill om det men det kändes jäkligt bra att få det sagt. Avslutade med att säga att "för att klara den här tentan måste man ha jäkligt tur att ni frågar på exakt den specifika faktakunskapen som man råkade ta till sig imorse, så jag får hoppas att jag har tur nästa gång. Ha en trevlig sommar / Marit" sen så gick jag. You go girl!

Omtenta till höst here I come.

1 kommentar:

Traxy sa...

*applåderar* You go, girl!