tisdag, september 05, 2006

J-pop


Det är japansk fjortismusik fast ändå inte. Det är svårt att beskriva men det är bland det roligaste som går att lyssna på. Titta bara på den här videon av Morning Musume and I dare you not to smile.

Det är glatt, bekymmersfritt och framförallt smittsamt. De är sådär söta att det nästan blir löjligt och gissa vad, de vet om det och spelar på det också. Konstigt? Det är ju som att alla artister i västlandet försöker spela på sin sexighet. Skillnaden är ju att de här japanska flickorna verkligen är söta på riktigt.

Det finns en hel drös med band i japan och i kina dessutom men mina favoriter är Morning Musume och Minimoni.

Det senare är ett större skäl till att ta upp det jag pratade om innan, den där sprattliga glädjen. Det spelar ingen roll hur nere jag är för stunden, ser jag på/lyssnar på Minimoni så försvinner det direkt och jag kan inte låta bli att le.

Mitt tips är att ge det en chans. Antingen älskar ni det eller så hatar ni det men jag hoppas och tror att de här tjejerna kommer smälta in i era hjärtan (om inte annat kan jag lova ett gott skratt :P )

Arigatõ

Inga kommentarer: