tisdag, oktober 10, 2006

Nya matvanor


För "normala" människor innebär det inget problem att äta frukost, lunch och middag under dagen. För mig är det att kämpa för att få till det. Jag kan en dag utan att äta utan problem och när jag väl sätter mig ner för att få i mig nått så tar jag två tuggor sen är jag mätt. Mat äcklar mig i många fall om det inte handlar om att det gått så långt att min kropp skriker efter fett/socker varpå det lätt slinker ner en hamburgare eller pizza. Vilket man inte behöver vara en hjärnkirurg för att inse att det inte är bra matvanor.

Nu har jag bestämt mig för att se till att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Det är ganska jobbigt och svårt och för det mesta blir det så att jag lagar mat, sen tar jag två tuggor så är jag mätt. Skillnaden är att jag nu faktiskt äter mer eftersom jag gör så flera gånger om dagen och större skillnad är att jag lir hungrig mellan måltiderna. Hunger är något jag annars nästan aldrig känner av. Jag hoppas det går att hålla i sig för jag mår mycket bättre nu. Trots att folk i omgivningen gnäller och tjafsar, trots att jag är efter i pluggandet så skuttar jag omkring på små rosa moln och jg tror absolut att det har att göra med att jag äter bättre. Jag ska försöka hålla ut i en vecka sedan ska jag jobba vidare på: 2. Bättre sömn och 3. Mer motion.

1 kommentar:

Anonym sa...

bra initiativ. Jag märkte själv hur mycket bättre jag mådde bara av att äta tre gånger om dagen plötsligt. nu är min sömn rubbad och även mina matvanor och jag dalar neråt igen. Men jag skall absolut börja äta 'rätt' igen. Hunger är juh faktiskt en trevlig känsla