måndag, oktober 30, 2006

Att göra egen julkalender

Så var det dags iår igen. Mamma och jag har en tradition att jag gör en julkalender till henne... det började med att jag helt enkelt gjorde en och sedan tyckte jag att det var så kul och jag fick så mycket beröm över det att jag gjorde en året efter det. Så fortsatte det fram till idag. Man skulle ju kunna tro att jag skippade det när jag var i den trotsiga tonåren men ska sanningen fram hade jag ingen värst trotsig tonårstid (eller ja det beror la på vem man frågar :P). Jag tycker om det, det är en kul grej och mamma får något av mig som hon kan ha varje dag fram till jul. Nu kommer vi fram till problemet. När man har gjort olika sorters julkalendrar i ca 15 års tid så börjar inspirationen tryta.
Exempel på de kalendrar jag har gjort innan:

  • Klassisk lucköppning: Ett papper, ett motiv och luckor som man kan öppna. Det kan man ganska enkelt göra faktiskt. Du tar ett ganska hårt papper dock inte kartong för det blir jättesvårt att öppna luckorna då. Ta ett tunnare papper som du ritar ett motiv på och skriver siffror där luckorna ska vara. På det hårdare papperet lägger du då ditt motivv och ser till att det sitter precis som det ska göra sen när du är klar med hela kalendern. Ta en hobbykniv och gör små märken genom ditt motivpapper ner till det hårdare papperet. Ta bort det tunnare papperet och du ser på det hårdare var luckorna ska vara och därför också var du ska rita det som ska finnas i luckorna. Du tar ditt motiv och lägger det på en hårdare yta som det inte gör nått om det blir märken i för nu ska du skära upp luckorna som ska öppnas mer. Se till att du inte skär runt hela luckan utan lämnar små bitar så luckan inte går upp av sig självt men ändå så att det är tillräckligt lätt att öppna den. När allt det är klart är det bara att tejpa igen eller klistra igen kanterna på julkalendern. Om du vill kan du alltis sätta fast ett svart papper på baksidan också så det inte syns igenom vad luckorna innehåller. Tada en enkel julkalender som kan lysa upp någons vardag.

  • Trip down memory lane: En av mina senare julkalendrar var en minneskalender. Jag letade fram kort som min mamma hade från förr, lite olika sorters kort blev det och från olika tider i hennes liv. Jag köpte röda och gröna ganska stora kuvert som jag satte fast på ett sidenband i en lång rad sedan när det var färdigt hängde jag upp den ovanför mammas och pappas säng. På varje kuvert klistrade jag på ett julbokmärke (tomtar, änglar, julgranar osv) och skrev siffran på "luckan". För varje dag när hon öppnade en lucka så fick hon berätta om det som var på kortet. Det var riktigt uppskattat.

  • Julklappar: Den ganska klassiska julkalendern som går ut på att ge bort julklappar varje dag :D Vad kan vara roligare? Jag gjorde så att jag köpte småsaker, godis och annat på Rusta sedan tog jag en större korg. Jag slog in julklapparna med julpapper och snöre men sedan satt jag fast ett längre snöre där jag längst ut klistrade fast en sifferlapp. Jag lade ner alla julklappar i korgen huller om buller men så att man inte kunde se vilket snöre som gick till vilken julklapp. Så fick hon dra i snöret för den dagen som hon skulle öppna och vift så fick hon upp en julklapp. Det var ganska kul för hon gick förbi den ibland och tittade lite suktande mot en av de stora julklapparna.

Det är de jag kommer på såhär direkt och som därför också var de roligare av de jag gjort. Sedan så har jag gjort en del av dem fler gånger och lite andra idéer också någon gång. Den klassiska lucköppningen gjorde jag hela tiden när jag var mindre och det jobbiga med det var att efter ett tag hade jag slut på idéer. En av mina mest kreativa till det var nog en robotfamilj ute i rymden som firade jul :P

Sedan har jag lite idéer till julkalendrar som jag inte har råd eller tid att göra iår. Det är exempelvis att skicka ett kyvert varje dag hem till mamma som innehåller något mysigt. En annan är att lyckas få ihop en webkalender så hon kan öppna luckorna på nätet. Problemet är att jag inte kan sådant och det måste vara jag som gör den annars förlorar man hela syftet med det. Och då är jag tillbaka till mitt problem jag hade från början: Vad ska jag hitta på iår?

Inga kommentarer: