måndag, mars 10, 2008

14 dödssynder

Påvens nyaste påhitt för att locka mer folk till biktstolen är att utöka dödssynderna. När man förut "bara" behövde bry sig om Högmod, Girighet, Lättja, Avund, Frosseri, Vrede och Vällust måste vi idag se till att vi inte förstör miljön, inte tycker om abort, inte har för mycket rikedom m.m.

  • Smutsa ner miljön
  • Utföra experiment på människor
  • Främja genmodifikation (och genom detta abort)
  • Orsaka fattigdom
  • Orsaka social orättvisa
  • Bli snuskigt rik
  • Använda droger

  • Dessa är de nya utökade dödssynderna på listan som Vatikanen publiserat. Jag är kristen men dock inte katolik ska erkännas så för min del förstår jag inte hur man kan göra något liknande.. som katolik får man bara svälja det och gå till biktstolen lite oftare vilket är det de vill. För vem har inte slängt fel i källsorteringen någon gång?
    Dödssynderna skrevs på medeltiden för att vara exakt på 600-talet. De har hållit i sig fram till iår 2008 men nu duger de tydligen inte längre. Nu ska det vara nya "hippa" dödssynder som folk förstår sig på. Jag blir riktigt arg faktiskt. För mig är det helt befängt att de bara kan hitta på nya dödssynder för att de känner för att få fler till kyrkan och ska jag vara ärlig så hoppas jag att det har motsatt effekt. Att efter Vatikanens rabalder efter Da Vincikoden, Harry Potter, aborter och nu de sju dödssynderna ska folk inse att det är en paranoid förlegad institution som egentligen inte grundar sig på tro längre utan hur många människor som går dit som de kan få pengar av.

    1 kommentar:

    Traxy sa...

    :w0rd!

    Det lustiga är ju att kyrkan genom åren har varit särskilt bra på de här punkterna själva:

    # Orsaka social orättvisa
    # Bli snuskigt rik

    Jag menar... [katolska] kyrkan har massor av pengar, och är inte det patriarkat vi lever i som de effektivt byggt upp inte en social orättvisa? (Och då har jag inte ens nämnt förföljandet och dödandet av oliktänkare...) Men jag håller med, det är rätt vansinnigt att man "lägger till" nya dödssynder bara sådär. Visst att det var så de gjorde på olika kyrkomöten förr, men alltså... det var ju 1000-1500 år sedan! Förlegad var ordet, som sagt.

    Organiserad religion is bad, mmkay. Oorganiserad tro ftw! :D (Vilket innefattar "jag tror på Gud", fast utan att man behöver Bibeln, en präst eller påven att luta sig mot.) Euh, typ. :)